Op zaterdag 25 november 2017 vond in samenwerking met het Weekend College in Amsterdam workshop ‘De Dojo’ plaats. De Dojo maakt onderdeel uit van ‘BoysToMen’, het project dat rolpatronen, gedrag, identiteit en de beleving van de positie van de hedendaagse man in de grote stad  op interactieve wijze bespreekbaar maakt. De Dojo is de eerste in de reeks van workshops voor en door mannen die actief op zoek gaan naar de definitie van mannen emancipatie en de positie van de man. Het project BoysToMen wordt mede met ondersteuning van de gemeente Amsterdam uitgevoerd.

Kracht en kwetsbaarheid
Docent van workshop ‘De Dojo’ is Sidney Mutueel. Mutueel is naast beoefenaar van vechtsport Budo voormalig veelvoudig  Nederlands, Europees en wereldkampioen karateka. Sidney Mutueel is ervan overtuigd dat als ze de uitdaging willen aangaan alle mannen en vooral jongemannen tijdens de workshop ‘De Dojo’ veel kennis en inspiratie zullen opdoen. “We zijn als man minder gewend te praten over onze gevoelens. De nadruk ligt dan ook eerst op het fysieke. Van hieruit gaan we aan de slag in een omgeving waarin we vrij meningen met elkaar kunnen delen. We laten zien dat kracht en kwetsbaarheid goed samengaan.”

 

De Dojo

BoysToMen
Het project BoysToMen maakt rolpatronen, gedrag, identiteit en de beleving van de positie van de man op een actieve en interactieve wijze bespreekbaar. Door in gesprek te gaan met mannen van verschillende afkomst, culturen en achtergronden wordt het onderwerp mannen en emancipatie vanuit verschillende perspectieven benaderd. BoysToMen bestaat onder andere uit workshops “De Dojo” (Een kijk op de nieuwe definitie van mannelijkheid), “Think Like A Man” (over relatievormen) en “The Village” (drie generaties mannen in gesprek over de man van toen, heden en in de toekomst). Om het project toegankelijk te maken voor een jonge doelgroep mannen is gekozen voor een samenwerking met het Weekend College van het ROC van Amsterdam. Het Weekend College biedt onderwijs ondersteuning aan jongeren van 12-18 jaar in het voortgezet onderwijs.